Wat kan je doen voor jouw vereniging?
DAS Delft is in de eerste plaats een vereniging. Een vereniging die de focus heeft op basketbal. Maar ook op gezelligheid. Voor zowel jong als oud(ers). Dat vraagt wat van de leden en de ouders, maar het levert ook veel op. Althans als het voor diegene die dit allemaal mogelijk maken niet als een belasting gevoeld wordt. Om dat te voorkomen, is het beter om de noodzakelijke taken het liefst met zoveel mogelijk mensen doen. Dat is leuk en het geeft je de kans om af en toe wat rustiger aan te doen, als de omstandigheden erom vragen. En kunnen de leden, groot en klein, gewoon verder gaan met genieten binnen onze mooie vereniging.
Hoe ziet onze vereniging eruit?
Dat zijn veel rollen, dus de kans is groot dat er iets bij zit dat je leuk vindt. Nu we goede hoop hebben op een seizoen mét competitie, is het weer nodig om vooral de sociale rollen aan te vullen: denk aan de kantine, feesten en toernooien. Daarbij is er de ruimte om jouw ideeën tot uiting te brengen.
Technische commissie – Deze commissie doet alles wat te maken heeft met de kwaliteit van het basketbal van de vereniging. Bijvoorbeeld de leerlijn van de jeugd, het aannemen van trainers, het bieden van cursussen. Deze commissie organiseert ook alles daaromheen, zoals de trainingsroosters. Binnen de technische commissie is iemand aangesteld voor scheidsrechterszaken, die ook bijhoudt welke jeugdspelers cursussen moeten volgen en alle registraties van de kwalificaties.
Momenteel vacatures, met name als coördinator van jeugdteams.
Trainer/Coach – De trainer verzorgt 2 à 3 keer per week de trainingen van een team. Doel van de functie is om de teams beter te laten basketballen. De trainer kan ook fungeren als coach van een team, maar de coach kan ook een ouder of senior speler zijn.
Gelukkig is er een groot aantal trainers, die ook tijdens corona alles draaiend hebben gehouden (en de moed erin hebben gehouden bij de teams). Toch zijn we hard op zoek naar nieuwe trainers / coaches. Een klus die ook door ouders/verzorgers die goed kunnen basketballen is te overwegen. DAS kan meedenken over cursussen!
Zaalwacht – De zaalwacht is op competitie- en toernooidagen aanwezig en is aanspreekpunt. Op zaterdag en zondag (en incidenteel doordeweeks ‘s avonds) zorgt de zaalwacht ervoor dat alles vlekkeloos verloopt. Hij/zij opent de zaal, ontvangt scheidsrechters, zorgt dat alles technisch in orde is en beantwoordt eventuele vragen van bezoekende spelers.
Deze functie is nu vervult, maar om soms te vervangen is één of twee vrijwilliger(s) extra fijn. Wie?
Ledenadministratie – Het bijhouden van gegevens over onze leden, inschrijvingen, uitschrijvingen, adreswijzigingen.
Momenteel geen vacature
Wedstrijdsecretaris – Het voeren van het wedstrijdsecretariaat, waarmee bedoeld wordt dat de wedstrijden landelijk en in regio’s volgens competitie zijn ingedeeld. Het onderhouden van contacten met de bond en clubs.
Momenteel geen vacature
Website master – Verzorgen van de website en plaatsen van nieuwsbrieven
Momenteel geen vacature, maar iemand die kan meedenken over nieuwe e-mail functionaliteit welkom.
Kantinecommissie – De kantine van DAS draait helemaal op vrijwilligers. Iemand moet dat coördineren voor inkoop en het onderhouden van relatie met de school.
Momenteel zijn we hard op zoek naar een vrijwilliger. Een ervaren kracht heeft zich gemeld, maar wil het niet alleen doen! Als je je opgeeft, doe je het dus samen met haar. Belangrijke functie, ook vanwege de relatie met de school.
Jeugdkamp – Eens per jaar organiseren we een kamp voor de kinderen onder de 14 jaar. Het is een groepje van 5 mensen die dit organiseert.
Momenteel één vacature
Toernooicommissie – Eén keer per jaar organiseert DAS het familietoernooi en één keer per jaar een ander toernooi (bijvoorbeeld een groter toernooi voor de regio met hemelvaart).
Momenteel worden leden gezocht voor deze commissie
Kascommissie
Eén keer per jaar moeten de boeken van de penningmeester gecontroleerd op correctheid en een verklaring afgegeven aan de ALV.
Momenteel geen vacature
Public Relations – Het maken van de nieuwsbrief en het nadenken over de strategie van communicatie.
Momenteel geen vacature
Bestuurslid – Het bestuur is eindverantwoordelijke voor de uitvoering van het verenigingsbeleid. Een bestuurslid wordt voor één jaar benoemd door de Algemene Ledenvergadering.
Ieder bestuurslid heeft zijn eigen taakgebied en wordt in veel gevallen bijgestaan door commissies of een of meer functionarissen. De diverse portefeuilles worden onderling verdeeld op de eerste bestuursvergadering na de ALV.
Momenteel vacature, we zoeken leden voor bestuur! Wie?
Vrijwilligers coördinator / bestuurslid – Deze functie bestaat nog niet, maar zou wel heel handig zijn om op te pakken.
Momenteel ingevuld door bestuurslid.
Sponsor commissie – Deze functie bestaat nog niet, maar zou wel heel handig zijn om op te pakken. Momenteel is een groep actieve leden een “vrijwilligers-actiegroep” gestart om leden en ouders meer te betrekken.
Momenteel is deze commissie opgeheven. Wie heeft interesse/goede ideeën?
Takenrooster – De vrijwilliger voor het takenrooster zorgt dat alle taken van scheidsrechters, tafelen en kantinedienst op de juiste wijze op de website van DAS staan en in het portaal van Sportlink. Onderling ruilen moeten de ingedeelde personen zélf doen, maar bij calamiteiten komt er veel op deze roostermaker aan! DAS krijgt een boete als er geen scheidsrechters/tafelaars komen naar een wedstrijd.
Momenteel geen vacature
Vertrouwenspersonen – Bij DAS kan je natuurlijk ook bij een vertrouwenspersoon terecht. Zij staan voor je klaar. Zij houden ook de registratie van VOG van de vrijwilligers bij.
Momenteel geen vacature
Materiaalcoördinator – het bijhouden / onderhouden van materialen van de vereniging en de basketballocaties. Onderhouden van relatie met de school
Deze taak is vacant. Wie?
Feestcommissie – Geen vereniging zonder een feestje. Voor jong en oud. Van een jeugdfilmavond tot een ouderfeestavond of een pubquiz.
Dit moet na de coronamaatregelgeen weer opgezet worden. Vrijwilligers worden gezocht.
Wat móet je doen voor jouw vereniging als lid of ouder
Kantinedienst – De kantine kan alleen open als er bezetting is. Dat zijn altijd ouders van een team wat op dat moment in de hal speelt of bij de oudere teams andere leden. Onderling lukt het ouders meestal goed om te regelen wie de dienst draait. De dienst start 15 minuten voor de wedstrijd en eindigt 15 minuten na de wedstrijd. Deze taak kan alleen worden uitgevoerd door personen van 18 jaar en ouder. Het rooster staat op de website.
Scheidsrechter – De vereniging moet landelijk een aantal scheidsrechters ter beschikking stellen, dat zijn spelers / oud-spelers van DAS, die zich vrijwillig daarvoor inzetten. Daarom komen er bij onze wedstrijden ook scheidsrechters uit het hele land fluiten. Maar voor de jeugdwedstrijden moeten we zélf fluiten. Dat moeten gediplomeerde spelende leden alle spelers vanaf 16 jaar doen, zij zien hun rooster op sportlink. Jongere leden of ouders mogen dit ook doen, soms met dispensatie van een diploma. Mits een gediplomeerde scheidsrechter meefluit.
Tafelaar – Voor elke wedstrijd moet de score en de tijd bijgehouden worden. Bij de wedstrijden van jeugdteams tot en met onder 18 teams zullen ouders gevraagd worden dit te doen. Dat is leuk, want je bent echt onderdeel van de wedstrijd en je hebt de beste plek als toeschouwer. Bij de overige teams worden spelende-leden ingedeeld. Beginnende tafelaars worden begeleid. Begin van het seizoen is altijd een cursus voor ouders om dit te leren.
Teammanager – Een teammanager regelt en coördineert alle niet-basketbaltechnische zaken bij een team, zoals vervoer, taakverdeling, etc. Bij de jeugdteams is dat altijd één van de ouders/verzorgers. De teammanager regelt de inzet om de taken van het team voor tafelen, vervoer en kantinedienst in goede banen te leiden. De teammanager zorgt ook voor alle communicatie tussen technische commissie / bestuur en de teams.
Bij de start van het seizoen kiezen de spelers/ouders onderling een teammanager.
Versie 4: 3 februari 2022