Vertrouwenscontactpersonen

DAS Delft wil een veilige en fijne vereniging zijn , waar iedereen met plezier kan basketballen en zich thuis voelt! Dit betekent dat we met elkaar binnen de vereniging er alles aan moeten doen om zaken als treiteren en pesten, agressie en geweld , discriminatie , seksuele intimidatie en andere vormen van ongewenst omgangsvormen zoveel als mogelijk te voorkomen. Ongewenst gedrag komt overal voor en kan dus –helaas-ook binnen onze vereniging voorkomen. Wat voor de één misschien een grapje is of als grap was bedoeld kan voor de ander een ongewenste gedragsvorm zijn. Het mooiste en het beste zou zijn dat mensen direct op een duidelijke wijze worden aangesproken op hun gedrag, waarbij ook aandacht is voor hoe het anders kan en zou moeten.

Echter dat blijkt in de praktijk niet altijd even gemakkelijk . Gevoelens van onmacht, schaamte ,woede of wat dan ook kunnen redenen zijn dat het slachtoffer doelwit zich niet uitspreekt en er dus mee blijft rond lopen. Ook kan het zijn dat anderen die er bij waren ook niet hebben gereageerd, om wat voor reden dan ook , dus dat het slachtoffer denkt dat hij/zij alleen een probleem heeft. In zulke gevallen is het goed om bij een persoon terecht te kunnen die niets doorvertelt omdat die een geheimhoudingsplicht heeft . Een persoon die luistert en die niets doet zonder eerst met degene te overleggen die de melding heeft gedaan. Samen te bespreken wat de beste weg naar een oplossing voor het probleem is.

Het bestuur van DAS Delft en de ALV hebben ingestemd met de beschikbaarheid van twee vertrouwenscontactpersonen. Zo is er indien gewenst een keuze mogelijk die past bij degene die een probleem voorlegt. Hun namen en mailadressen vind je op de commissiepagina. Je kunt ze direct bereiken via hun eigen e-mail adres. Indien jij, u, als lid, ouder,vrijwilliger of gast van onze vereniging last heeft, of heeft gehad, van ongewenst gedrag dan kunt u uiteraard contact opnemen met het bestuur, maar in moeilijke situaties die vragen om een oplossing buiten ieders zicht, kan er een beroep worden gedaan op de vertrouwenscontactpersonen. De vertrouwenscontactpersonen heeft als taken:

  • Luisteren naar de klacht of het probleem, alleen of samen met de andere VP
  • Nagaan of bemiddeling een mogelijkheid is
  • In samenspraak met de klager bepalen wat de te ondernemen stappen zijn
  • De bemiddeling uitvoeren of andere stappen zetten
  • Indien nodig doorverwijzen naar hulpverlening/instanties
  • Indien nodig het bestuur vragen actie te ondernemen

Taakomschrijving vertrouwenscontactpersonen

Sporten doe je voor je plezier. Basketbalvereniging DAS Delft wil iedereen de mogelijkheid bieden te genieten van deze sport. Een vereniging waarin iedereen zich thuis kan voelen, ongeacht de sportcapaciteiten en culturele achtergrond. Wij willen een actieve en sportieve vereniging zijn die op basis van goede ontwikkelingsmogelijkheden voor de leden herkend wordt als een aantrekkelijke club. DAS Delft is een vereniging, waarin al veel goed gebeurt, maar waar binnen het ook kan voorkomen, dat spelers/leden/ouders van jeugdleden zich even helemaal niet thuis voelen of met een probleem rondlopen dat ze niet kwijt kunnen. Dat kan zover gaan dat er behoefte is aan een persoon waarbij men zijn hart kan luchten. Soms zal het gaan om alleen een luisterend oor, soms om de daadwerkelijke oplossing van een klacht of conflict. Hier kan een vertrouwenscontactpersonen een rol spelen. Deze personen, we hebben bij DAS Delft gekozen voor een vrouwelijke –en een mannelijke vertrouwenscontactpersoon, zullen onafhankelijk van het bestuur en de vereniging proberen om de problemen discreet en adequaat te helpen oplossen. De vertrouwenscontactpersonen hebben hiervoor van het bestuur en de ALV het mandaat gekregen.

Het profiel

De vertrouwenscontactpersoon voldoet aan de volgende eigenschappen:

  • Hij/zij is rustig en vriendelijk.
  • Heeft een uitnodigend karakter.
  • Houdt afstand en gaat niet mee in emoties
  • Probeert te allen tijde het verhaal te horen wat er speelt
  • Is niet bang om bij het bestuur aan de bel te trekken.

Werkwijze

  • Het bestaan van beide vertrouwenscontactpersonen wordt onder de aandacht gebracht van de leden door een blijvende mededeling op de site en een mededeling tijdens de jaarlijkse algemene ledenvergadering.
  • De vertrouwenscontactpersonen heeft een eigen mailadres vcpvrouw@das-delft.nl en vcpman@das-delft.nl DAS Delft heeft gekozen voor een mannelijke en een vrouwelijke vertrouwenscontactpersoon. Op die manier kan een hulpvrager “kiezen”
  • Samen met de "hulpvrager" bespreekt de vertrouwenscontactpersoon of en hoe het probleem zal worden aangepakt
  • Indien er geen bezwaar bestaat vanuit de hulpvrager kunnen de vertrouwenscontactpersonen samen een hulpvraag bespreken en uitvoeren, hierdoor kan er meer draagvlak zijn voor een gekozen route
  • Indien er is afgesproken dat de vertrouwenscontactpersoon bepaalde acties onderneemt, bijvoorbeeld contact met spelers, trainer, leider, bestuur vindt er terugkoppeling plaats naar de hulpvrager.
  • Rapportage van de vertrouwenscontactpersoon aan het bestuur wordt altijd vertrouwelijk behandeld. Indien door de vertrouwenscontactpersoon gewenst (vooraf of achteraf )kan een “zaak” in het bestuur besproken worden indien er ook acties van het bestuur worden gevraagd/verwacht.
  • Aan het eind van ieder seizoen brengen de vertrouwenscontactpersonen samen een kort puntsgewijs kwantitatief verslag uit aan voorzitter/het bestuur, zodat laatstgenoemde ook zijn verantwoordelijkheid kan nemen voor de werkzaamheden en aanstelling van de vertrouwenscontactpersonen.

Status binnen de vereniging

  • De vertrouwenscontactpersonen vallen onder rechtstreekse verantwoordelijkheid van de voorzitter.
  • De vertrouwenscontactpersonen maken in deze functie geen deel uit van de vereniging

Laatst aangepast: