Door een email te sturen naar leden@das-delft.nl. De ledenadministratie neemt dan contact met je op. DAS heeft een digitale pasfoto van je nodig die opgestuurd moet worden naar leden@das-delft.nl, samen met je naam en geboortedatum. Minderjarigen moeten het formulier door ouders/verzorgers laten ondertekenen. Is er al met een trainer over een team gesproken, vermeld dat dan. Je moet ook het machtigingsformulier automatische incasso duidelijk invullen.
Geef de trainer een kans om zijn training te voltooien voordat hij/zij helpt. Ouders die in de zaal aanwezig zijn, hebben de antwoorden wellicht ook paraat. Zo niet stuur dan een email naar secretaris@das-delft.nl. Een van de bestuursleden zal U dan helpen of doorverwijzen.
DAS heeft veel jeugdteams, maar iedereen kan lid worden.
DAS biedt wedstrijd en recreatief basketbal voor senioren. Voor de jongste jeugd is er een instroom groep die nog geen wedstrijden speelt. Daarnaast zitten alle leden in wedstrijdteams. Sommige teams spelen op een hoger of het hoogste niveau.
De eerste trainingen beginnen eind augustus, begin september. De data van de laatste trainingen worden in overleg met de trainers bepaald. De basketbalcompetitie loopt van begin september tot ongeveer mei.
Zie de contributie pagina.
Zie de contributie pagina.
Per automatische incasso, welke 1 keer per half jaar word afgeschreven.
De contributie bedragen van de clubs in de buurt zijn vergelijkbaar.
Uit de verenigingscontributie en een verplichte bijdrage aan de basketbalbond.
Dan eindigt je lidmaatschap pas aan het eind van het nieuwe seizoen. Je bent dan aan DAS het volledige contributiebedrag voor het nieuwe seizoen verschuldigd.
Dat hangt van uw inkomen af, maar dat is zeker mogelijk. Zie de contributie pagina voor meer informatie.
In principe word je zo snel mogelijk bij een team ingedeeld. Als het team dat bij je niveau en/of leeftijd past, vol zit en er geen geschikte oplossing is, zul je moeten wachten tot er plek is. Bij de voorbereiding van het nieuwe seizoen worden de teams opnieuw ingedeeld.
Voor de jongste leeftijdsgroepen heeft DAS verschillende teams, bijvoorbeeld JU12-1, JU12-2 etc. De trainer/coach bepaalt elk seizoen in samenspraak met de Technische Commissie wie in welk team speelt.
Uit minimaal zeven en maximaal twaalf.
Tot de U12, dus tot onder de twaalf jaar.
Tot 10 jaar, van tien tot twaalf jaar, van twaalf tot veertien jaar, van veertien tot zestien jaar, van zestien tot achttien jaar, van achttien tot 20 jaar, van 20 tot 22 en boven de 22 (senioren). Val je tot en met 1 januari in een leeftijdsgroep dan blijft dat de rest van het seizoen gelden, ook al word je na 1 januari ouder.
Dat is in het trainingsschema te lezen dat op de website te vinden is.
Vaak wel, maar soms werken een trainer en een coach samen.
De meeste teams/groepen trainen twee keer per week. De trainingsavonden van DAS zijn in het algemeen maandag, woensdag en vrijdag. Soms wordt aan het begin en eind van het seizoen ook op dinsdag en donderdag getraind.
Dat staat per trainingsgroep beschreven in het trainingsschema. Dat schema staat op de website.
Aan de trainer vragen of het zin heeft om mee te doen. Bij een ervaren groep in het diepe springen, is als beginneling niet altijd leuk. Weeg dat samen met de trainer af. Vraag zonodig hulp aan omstanders.
Als je veel drinkt op een dag is het zeker aan te raden. Soms houdt een trainer een korte drinkpauze, zodat iedereen naar de kraan kan lopen. Veel drinken is nodig om je ''waterhuishouding'' op peil te houden.
Net als bij andere afspraken is het normaal om dat door te geven. Bel de trainer in een zo vroeg mogelijk stadium op om je af te melden.
Nee dat gaat niet omdat we een wachtlijst hebben. Je vrienden kunnen zich in plaats daarvan melden bij de ledenadministratie. Wanneer er plek is zullen zij uitgenodigd worden voor proeftrainingen. Ze mogen dan maximaal drie keer meedoen en dan moeten ze beslissen of ze lid willen worden. Overigens gelden voor hen dezelfde regels in de sporthal.
Er zijn periodes zonder trainingen. Globaal is dat tussen kerst en nieuwjaar, en in juni en juli. De mededelingen over de vakanties worden vermeld op de website.
Graag. Zonder die kennis is het moeilijk adequaat te handelen.
In de contributie aan de basketbalbond zijn ook de kosten voor een collectieve ongevallenverzekering opgenomen.
De jeugd mag al doende leren. De trainer/coach legt zoveel mogelijk spelregels uit, maar het is ondoenlijk om dat in een keer te doen. Daarvoor zijn het er te veel.
Voor wedstrijdspelers wel, voor recreanten niet.
DAS draagt blauwe tenues. Het reserveshirt is wit of bestaat uit gekleurde overshirts, waar de trainer/coach meestal voor zorgt.
Je betaalt bij je lidmaatschap een bijdrage voor tenues. De vereniging verzorgt daarmee een teamtas met tenues. De tenues blijven in eigendom van de vereniging. Je koopt dus niet zelf een tenue.
Het shirtnummer is bij voorkeur per email op te vragen bij de ledenadministratie (email naar leden@das-delft.nl).
De scheidsrechter heeft een voorkeur voor de nummers vier tot en met vijftien, twintig tot en met 25, dertig tot en met 35, veertig tot en met 45. Het is goed om te weten dat bij de dames junioren en senioren nummer 15 is vergeven, als eerbetoon aan Debora van der Helm (1958-2000).
Nee. De vereniging zorgt voor ballen die worden gebruikt bij de training en wedstrijd. Sponsoring van ballen door ouders wordt in dank aanvaard.
Tot en met de U12 categorie met maat 5, de oudere meisjes/dames spelen met maat 6 en de oudere jongens/heren met maat 7.
Dat staat altijd in de Basketball.nl app van Sportlink. Daarnaast vind je een overzicht op de DAS site. De meest actuele wijzigingen worden door de trainer/coach doorgegeven.
In de Basketbal.nl app geef je per wedstrijd je beschikbaarheid op. Doe dit ruim van tevoren voor je coach en teamgenoten.
De stelregel is drie kwartier. Een kwartier voor het omkleden en een half uur voor aanvang van de wedstrijd om warm te lopen. Teams die hoger spelen houden minimaal een uur aan.
Dat bepaalt de coach elke week opnieuw. Vuistregel is: tijd die nodig is om te verzamelen + reistijd (afhankelijk waar de wedstrijd wordt gespeeld) + omkleedtijd + inlooptijd. Dit geeft teruggerekend vanaf de aanvang van de wedstrijd een tijdstip.
De teammanager coördineert het vervoer met de andere spelers of ouders en de trainer/coach. Je bent als speler of als ouder dus zelf verantwoordelijk voor het vervoer.
Dat is wel de bedoeling. Ouders en trainer/coach moeten daar zelf uit zien te komen. Wanneer een teammanager is gekozen kan de trainer/coach dit melden bij de ledenadministratie. Dan wordt de teammanager aan het team gekoppeld en krijgt deze meer rechten in de basketball.nl app.
Dat is handig. Alle spelers drinken veel tijdens een wedstrijd. Neem een fles of bidon die kan worden hergebruikt, zodat er geen afval achter blijft!
Nee. Maar het is wel zo fris en het kan onderdeel uitmaken van de wedstrijd- en teambeleving.
Ja, en meer dan een ook. In principe verhalen we boetes op spelers. Je betaalt dus zelf. We kunnen bijvoorbeeld boetes krijgen voor: afwijkende tenues, onsportief gedrag, zonder spelerskaart spelen, in een lager team spelen. Variërend van € 5 tot circa € 300-400 euro voor het terugtrekken van een team uit de competitie.
Trainers/coaches vinden het prettig als de leden via de kleedkamers de zaal betreden. Het werkt storend als mensen van de gang door de zaal naar de kleedkamer lopen.
DAS heeft een gedragscode, waarin staat dat zij correct en respectvol dienen te worden bejegend. Onsportief gedrag (schelden, schreeuwen) misstaat en haalt de hele vereniging naar beneden.
Als alle wegen zijn bewandeld in principe wel. Dat wil zeggen dat eventuele problemen al zijn besproken met 1) de trainer en of coach 2) teambegeleiders of aanvoerders 3) de commissies die daarvoor zijn. Maar ook bestuursleden komen om hun wedstrijden te spelen of komen naar hun kinderen kijken. Houd daar a.u.b. ook rekening mee!
Voor toeschouwers is daarvoor de kantine. Liever niet dus. Van iedereen wordt verwacht dat zij net als thuis hun eigen rommel opruimen.
Nee, want het geeft veel overlast. Ballen rollen vaak per ongeluk het veld in of slingeren na afloop in het rond. Erger is dat er ballen worden gestolen. Doe de club een plezier en help met opruimen.
Nee. Ballen raken misvormd en onbruikbaar. DAS kan zich dat niet permitteren.
Nee, in de kantine geldt een rookverbod.
DAS zoekt daarvoor nog de medewerking van ouders.
De trainer is daarvoor verantwoordelijk. Hij ziet er op toe dat ballen worden opgeruimd en in de laatste trainingsronde de baskets worden opgeborgen en ingeklapt.
In de regel de trainer/coach samen met de spelers en/of ouders.
Vanaf veertien of vijftien jaar moet elk lid zijn steentje bijdragen als het gaat om de jurering (score en klok bijhouden) bij thuiswedstrijden. Daarvoor worden cursussen gegeven. Vanaf zestien jaar geldt een verplichting een scheidsrechterscursus te volgen en bardiensten te draaien. DAS kan niet bestaan zonder die inbreng. Zich onttrekken aan die taken levert boetes op.
Ja, naast het per toerbeurt rijden van en naar uitwedstrijden zijn er ook plaatsvervangende taken namens de jongste leden. Door de groei van de jeugdafdeling is het voor de oudere leden ondoenlijk geworden alle taken bij de thuiswedstrijden te vervullen. Zonder de ouders gaat dat niet meer. DAS geeft korte cursussen om ouders te leren de score en de klok bij te houden.
Zelf voor een vervanger zorgen of een taak ruilen met een andere DAS’ser. Zomaar wegblijven schaadt anderen. Dat past niet in de geest van een teamsport.
Clubgenoten zijn gedupeerd en jou wacht een boete.
In een korte cursus waarvoor je wordt benaderd.
In een cursus van drie of vier avonden. DAS nodigt daarvoor een docent uit van de basketbalbond. Je wordt daarvoor benaderd.
Nee zeg. Vele handen maken juist licht werk. Leden vanaf circa vijftien jaar kunnen bij elke thuiswedstrijd, als ze toch in de sporthal moeten zijn, worden ingeroosterd. Ouders van een team kunnen onderling afspraken maken.
Het bestuur bestaat uit een voorzitter, secretaris (vaak ook de vice-voorzitter), penningmeester, wedstrijdsecretaris en eventueel een aantal algemeen leden. Meer informatie vind je elders op de website.
Die adviseert het bestuur over technisch beleid, selecteert de teams en helpt nieuwe coaches en trainers aan te trekken.
Die deelt bardiensten in en zorgt voor uitleg en opleiding van barmensen over zaken als openen / afsluiten, het alarm, het kassasysteem, voorraadhok, biertap etc.
Die organiseert activiteiten voor de jeugd en onderhoudt de contacten met de ouders van jeugdleden. De commissie vangt nieuwe leden op en overlegt regelmatig met het bestuur.
Ja graag. Opgeven kan in de Algemene Ledenvergadering die twee keer per jaar wordt gehouden of via het secretariaat (secretaris@das-delft.nl).
Dat staat op de website.
Ja, we organiseren onder meer kampen, Sinterklaas (pietengym), verschillende toernooien met barbecue en feesten.
Zeg het alsjeblieft. Het liefst rechtstreeks tegen betrokkenen. Als dat geen oplossing biedt, kun je altijd naar de vertrouwenspersonen stappen of kunnen bestuurs- of commissieleden worden ingeschakeld.
Ja, via de Algemene Ledenvergadering die elk voor- en najaar wordt gehouden.
Graag, want daar bepalen we met z’n allen het beleid van DAS. We kunnen elkaar daar uitgebreid spreken, discussiëren en leren van elkaar.
Laatst aangepast: